DESATERO PRO RODIČE, PEDAGOGY:
Dítě, které je motivováno, je schopno lásky.
Dítě, které prožívá pocit bezpečí, se naučí důvěřovat.
Dítě, které je obklopeno přátelstvím, se naučí laskavosti.
Dítě, které je chváleno, získá sebedůvěru.
Dítě, s nímž se hraje rovná hra, se naučí spravedlnosti.
Dítě, které se setkává s tolerancí, se snáze naučí trpělivosti.
Dítě, které je ponižováno, ztrácí sebedůvěru.
Dítě, které je vystavováno posměchu, se začne stydět.
Dítě, které je bito, se naučí prát.
Dítě, které je nadměrně kritizováno, se naučí odsuzovat.
PREVENCE SOCIÁLNĚ PATOLOGICKÝCH JEVŮ
( RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ, NEŽÁDOUCÍCH PROJEVŮ CHOVÁNÍ )
Školní metodik prevence: Mgr. Mrázek Aleš
tel.: 469 674 447, 608 670 607
e-mail: alesmrazek@tiscali.cz
Konzultační hodiny
Pátek 8 – 12.00 hodin (případně po telefonické domluvě).
Náplň práce školního metodika prevence
Metodická a informační činnost
- Metodicky usměrňuje a sjednocuje prevenční činnost třídních učitelů a poskytuje jim obsahovou a metodickou pomoc.
- Uskutečňuje vlastní prevenční činnost u žáků, kteří ji vyžadují z výchovných, sociálních a jiných důvodů.
- Podává iniciativně vedení školy návrhy a doporučení týkající se prevence.
- Sleduje změny v právních předpisech týkajících se problematiky prevence a seznamuje s nimi ostatní pedagogické pracovníky.
- Sám se vzdělává v oblasti nových a alternativních výchovných a prevenčních trendů, informuje o nich pedagogické pracovníky.
- Úzce spolupracuje s vedením školy a výchovným poradcem.
Práce se žáky
- Pomáhá učitelům při vyhledávání a sledování problematických žáků.
- Věnuje zvýšenou pozornost žákům s problémovým a rizikovým chováním.
- Ve spolupráci s vedením školy a pedagogickými pracovníky se podílí na prevenčních programech organizovaných školou.
Specifické oblasti
- Pomáhá při řešení konfliktních situací ve škole (rodiče – učitel, učitel – žák, žák – žák).
- Sleduje projevy zneužívání návykových látek a ostatní sociálně patologické jevy (SPJ) a navrhuje nápravná opatření.
- Zajišťuje koordinaci a spolupráci při osvětových a konzultačních akcích k problematice návykových látek a ostatních SPJ (zákonní zástupci, pedag. pracovníci, odborníci).
- Spolu s vedením školy zajišťuje spolupráci s orgány státní správy a samosprávy, zejména s orgány péče o dítě, sociálním kurátorem, sociálně právní komisí na ochranu dítěte, s Policií ČR, s PPP, SVP,…apod.
Program a cíle školy
- Informovanost studentů, pedagogů i rodičů o problematice a škodlivosti užívání návykových látek, dalších formách SPJ včetně ostatních rizikových projevů chování
- Stanovení pravidel chování včetně jasného vymezení práv a povinností všech účastníků života školy. Funkční (účinné) nástroje na jeho dodržování (systém sankcí)
- Posilování sociálního klima školy, budování zdravých vztahů ve třídě, škole a internátu
- Snížení rizik vlivů, které negativně ovlivňují zdravý osobnostní a společenský vývoj studentů
- Vytvoření co nejširšího spektra osob podílejících se na preventivním působení ve škole (vedení školy, žáci, pedagogové, rodiče)
Sociáně patologické jevy
- násilí a šikanování
- záškoláctví
- kriminalita, delikvence, vandalismus aj. formy násilného chování
- ohrožení mravnosti a ohrožování mravní výchovy mládeže
- xenofobie, rasismus, intolerance a antisemitismus
- užívání návykových látek (vč. alkoholu a kouření), anabolik, medikamentů a dalších látek
- virtuální drogy a patologické hráčství
- divácké násilí
- komerční sexuální zneužívání dětí
- syndrom týraných a zneužívaných dětí
- sekty a sociálně patologická náboženská hnutí
♦ Sociologický průzkum
Comments are closed.